CRIF: V České republice v posledních letech vznikají každoročně tři tisíce ready made společností
Čtyři pětiny z nich najdou nového majitele do jednoho roku. V České republice vzniklo od roku 1990 více než 56 tisíc tzv. ready made společností, které jsou zakládané za účelem jejich dalšího prodeje. Jejich obliba byla nejvyšší v roce 2013, kdy vzniklo více než 7 tisíc ready made společností. V posledních čtyřech letech se jejich počet ustálil okolo hranice tří tisíc ročně. Ready made společnosti tak tvoří přibližně desetinu všech nově vznikajících firem v České republice. Mezi specifika ready made společností patří mimo jiné zvýšené riziko jejich insolvence nebo zařazení mezi nespolehlivé plátce DPH. Vyplývá to z analýzy, kterou provedla společnost CRIF na základě dat aplikace Cribis zveřejněných na portálu www.informaceofirmach.cz.
Zakládání ready made společností se v České republice věnují dvě stovky firem. Většina z těchto tvůrců ready made společností jich založila desítky nebo nižší stovky. Pouze 28 tvůrců založilo více než 500 ready made společností a z toho pouze 9 firem zvládlo dosud založit více než tisíc ready made společností. Více než čtyři pětiny (78 %) ready made společností najdou svého nového majitele do jednoho roku od svého vzniku.
Ready made společnosti jsou rizikovějšími obchodními partnery
„Ready made společnosti jsou obecně rizikovějšími obchodními partnery než klasické společnosti, především v prvních několika letech své existence. Zatímco mezi všemi obchodními společnosti najdeme přibližně 12 % firem, které definujeme jako velmi rizikové, mezi ready made společnostmi činí tento podíl 27 %. Důvody přitom můžou být různé. Někteří majitelé nemuseli správně odhadnout podnikatelská rizika, zatímco některé ready made si mohou majitelé pořizovat za účelem jejich jednorázového využití či zneužití,“ říká Jan Cikler, vedoucí datového oddělení aplikace Cribis.
Nižší transparentnost a vyšší rizikovost ready made společností dokládají i další statistiky. U ready made společností existuje dvakrát vyšší pravděpodobnost, že skončí v insolvenci a třikrát větší šanci, že se z nich stane nespolehlivý plátce DPH. Zatímco mezi všemi společnostmi se nespolehliví plátci DPH vyskytují ve 3 % případů, u ready made společností se nespolehlivým plátcem DPH stane každá desátá. Ready made společnosti také s menší pravděpodobností budou zveřejňovat své účetní závěrky. Ochota společností ke zveřejňování účetních závěrek je obecně velmi nízká. Ze všech společností v České republice svoji účetní závěrku ani jednou nezveřejnilo 53 %. Mezi ready made společnosti dosahuje tento poměr dokonce 63 %.
Problematické ready made společnosti se často projeví během prvních let své existence
„Ready made společnosti jako skupina jsou sice rizikovějšími obchodními partnery, ale to, že nějaká společnost vznikla jako ready made, ještě neznamená, že nebude dobrým obchodním partnerem. Je však vhodné si ji dobře prověřit, především pokud je na trhu pouze několik málo let. U ready made společností totiž platí, že pokud se dostanou do problémů, tak je to nejčastěji v prvních několika letech jejich existence,“ říká Jan Cikler s tím, že například dvě třetiny ready made společností, které skončily v insolvenci, byly na trhu méně než 5 let. U obchodních společností jako celku se mezi těmi, které se dostaly do insolvence, objevují společnosti do 5 let stáří jenom ve čtvrtině případů.